کنترل سختگیرانه ی قند خون و کاهش مشکلات قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

4 ژوئن 2015-  نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد کنترل دقیق و سختگیرانه ی قند خون در طی چند سال می تواند از بروز مشکلات قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

نتایج حاصل از این مطالعه که در مجله ی the New England Journal of Medicineمنتشر شده است، نشان می دهد خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی یا قطع عضو با کنترل دقیق و سختگیرانه ی دیابت  17 درصد کاهش می یابد.

محققان مرکز تحقیقات مدیریت بالینی VAو دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان تقریبا 1800 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را مورد بررسی قرار دادند.این افراد در کارآزمایی the Veterans Affair Diabetes   به طور تصادفی در گروه کنترل سختگیرانه ی قند خون یا در گروه کنترل استاندارد، ثبت نام شدند.
متوسط ​​هموگلوبینHbA1c  شرکت کنندگان در گروه کنترل سختگیرانه ی قند خون برابر با 6.9 درصد گزارش شد، در حالیکه متوسط HbA1c ​​ در گروه مراقبتهای استاندارد 8.4 اعلام گردید.

خطر مشکلات قلبی در گروه اول در طی یک دوره پیگیری نزدیک به 10 سال کاهش یافت. با این حال، محققان تاکید کردند که کنترل قند خون باید در کنار یک رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و مصرف استاتین برای کنترل کلسترول صورت گیرد.

دکتر Rodney Haywardنویسنده ی ارشد این مقاله  از دانشگاه میشیگان می گوید: این یافته اهمیت ترکیب کنترل خوب قند خون با کنترل عوامل دیگر خطر بیماریهای قلبی-عروقی برای ایجاد یک اثر ترکیبی، به ویژه کنترل کلسترول و فشار خون را تقویت می کند.

در حال حاضر در بریتانیا، تنها بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین هستند، واجد شرایط دریافت نوار تست برای مانیتورینگ قند خون از سازمان بهداشت انگلیس(NHS)می باشند، در غیر این صورت بر اساس شرایط هر بیمار تصمیم گرفته می شود، اخیرا NHSدر طول مداخلات مقابله با دیابت در لندن، هزینه های خود مانیتورینگ دیابت(Diabetes Self-Monitoring)را کاهش داده است.

برنامه ی آزمایش دیابت نوع2  که 14 ماه قبل توسط انجمن دیابت انگلیس راه اندازی شد، یک برنامه ساختارمند است که با یک قند سنج و تعداد مناسبی نوار تست به منظور بررسی اثرات مواد غذایی، رژیم غذایی و شیوه زندگی بر کنترل قند خون طراحی شده است.اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه را از این لینک https://www.type2testing.comدریافت کنید.

این یافته ها نشان دهنده ی اهمیت مزایای تست قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است بخصوص اینکه نتایج تحقیقات درباره ی این مزایا ناهمگون است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jun/strict-blood-glucose-control-could-reduce-heart-problems-in-type-2-patients-98876293.html